0 Items

5 مرداد 1394

“جامعه بین‌المللی رفتار انسانی” (Humane Society International) نام یکی از سازمان های بین المللی پشتیبانی از  جانوران در جهان است که در راستای بهبود زندگی همه گونه‌های جانوری (آزمایشگاهی، دامی، خانگی و وحشی) و نیز مبارزه با رنج و شکنجه و بدرفتاری با آنها کوشش می کند و در این راه توانسته دستاوردهای ارزنده‌ای را با همکاری سازمانها وگروه های دوستدار جانوران، در بسیاری از کشورهای جهان به ارمغان آورد.

این سازمان هم‌اکنون برنامه‌هایی را در شماری از کشور جهان (همچون بوتان، برزیل، چین، هائیتی و مکزیک) پشتیبانی نموده و دارای دفترهای نمایندگی در پنج قاره جهان است.

یکی از برنامه‌های بسیار مهمی که این سازمان هرساله آنرا به انجام میرساند، برگزاری “نمایشگاه توجه به جانوران” (Animal Care Expo) در کشور آمریکا است که در آن هزاران نفر از اشخاص، متخصصان، گروهها و سازمانهای گوناگون دوستدار جانوران از سراسر جهان گرد آمده و با تبادل نظر و معرفی تجربیات، دانسته‌ها و دستاوردهای خود در کارگاههای آموزشی و همچنین فضای نمایشگاهی، با یکدیگر آشنا شده و ارتباطی سازنده برقرار مینمایند. هدف از برگزاری این نمایشگاه، یاری و کمک به جانورانی است که سالیان دراز است که از آزار و آسیب آدمیان در رنجند و گاهی جانشان را با درد و شکنجه در این رویارویی نابرابر از دست میدهند.

پیش از این سرکار خانم معتمدی (بنیانگذار کانون دوستداران حیوانات/پناهگاه وفا) در سال 1386​​​ (2007 میلادی) هنگامی که هنوز​5 ​سال از آغاز به کار این کانون و پناهگاه میگذشت نخستین گام را در راه شناساندن اولین پناهگاه مردمی برای جانوران در کشورمان را​ ​​در دیدار و گفتگو با مدیران و مشاوران سازمان برگزار کننده​ ​​این نمایشگاه ​(جامعه رفتار انسانی) برداشتند.

در بهار امسال (1394 شمسی برابر با 2015 میلادی) نیز این نمایشگاه در شهر نیواورلئان در ایالت لوییزیانای آمریکا برگزار گردید که این بار دو تن از یاوران پناهگاه وفا (خانم افسانه زرین و همسرشان آقای مهندس پارسا زرین) توانستند به نمایندگی از سوی کانون دوستداران حیوانات/ پناهگاه وفا در این نمایشگاه شرکت نمایند و ضمن معرفی بیشتر پناهگاه و پیشرفتها و چالشهای آن، با دیگر گروه های کوشا در این زمینه و تجربیات آنها هم آشنا شوند.

شنیدن تجربیات دیگر کشورها نشان میدهد که از دیرباز بشر بدون توجه به حقوق جانوران، یکسره حق زیستن آنها را نادیده گرفته، آنها را به هر بهانه تنها برای برآوردن نیازهای خود و نیز سودجویی هرچه بیشتر به استثمار و نابودی کشانده است. ولی خوشبختانه، کوشندگان و پشتیبانان حقوق جانوران دربسیاری از کشورها دست به کار شده‌اند تا این وضع نابسامان را به سود دیگر زیستمندان تغییر دهند و مردم را آموزش دهند تا بدانند که آدمیان و جانوران دشمن یکدیگر نیستند میتواند در کنار هم و با هم بر روی زمین زندگی نموده و همزیستی داشته باشند.

در یکی از کارگاه های آموزشی، خانم دکتر ج. لیندنمایر (Dr. J. Lindenmayer) مدیر ارشد امدادرسانی در بلایا / جامعه جهانی رفتار انسانی، مطالبی را تحت عنوان “درس هایی از یک دهه مدیریت امدادرسانی در بلایا” درباره مدیریت عملیات نجات جانوران در بلایا ارائه نمود.

در پایان سخنرانی و هنگام پرسش و پاسخ، مهندس پارسا زرین یکی از نمایندگان کانون دوستداران حیوانات/پناهگاه وفا، درسی ارزشمند از ایران را در رویارویی با بلایای طبیعی برای حاضران بازگو کرد. وی توضیح داد که چگونه “دومان” (سگ جستجو و نجات هلال احمر ایران) که به همراه مربی خود به یاری و نجات قربانیان زمین لرزه‌ای بزرگ در ورزقان که در شمال غرب ایران واقع است رفته بود، توانست دیدگاه و رفتار مردمی که از سگها بیزار بودند را تغییرداده و آنها را با سگها آشتی دهد. این سرگذشت آنچنان حاضران را تخت تأثیر قرار داد همگی با کف زدن “دومان” این سگ قهرمان ایرانی را مورد تشویق قرار دادند.

برپایی این همایش با ارزش و بزرگ که هر ساله هزاران تن را از سراسر گیتی به سوی خود میکشاند نشان میدهد موضوع جانوران و دیگر زیستمندان یک موضوع جهانی است و نه تنها باید هر کشور در مرزهای خود درباره حقوق دیگر جانداران کوششی فراگیر داشته باشند بلکه باید به این موضوع در قالب یک مسئله واحد جهانی که آینده همه آدمیان و دیگر زیستمندان در زمین به آن وابسته است، نگریست.

یکی از مطالبی که در این همایش از سوی همه شرکت کنندگان بیش از پیش بر آن پافشاری میشد، راهکارهای کنترل جمعیت جانوران سرگردان شهری بدور از خشونت و کشتار آنها بود. در این زمینه تجربیات به دست آمده از پایش روشهای متکی بر کشتار و مقایسه آماری آنها با نتایج به دست آمده از روشهای علمی عقیم‌سازی و واکسناسیون ارائه گردید نشان میداد که کشتار نه تنها به کنترل جمعیت جانوران کمکی نمیکند بلکه به صورت ناخواسته جمعیت آنها را افزایش میدهد.

نتیجه گیری علمی این مباحث نشان دهنده و ثابت کننده این بود که عقیمسازی و واکسیناسیون بهترین روش به دور از خشونت و کشتار هم از نظر آماری وهم از دیدگاه بهداشت همگانی برای کنترل جمعیت جانوران سرگردان شهری بوده و در بسیاری از کشورها دستاوردهای خوب و موفقیت‌آمیزی به همراه داشته است به گونه‌ای که با پیاده کردن این روشها نه نیازی به کشتار است و نه پناهگاه.

زیرنویس عکس ها:

1ـ دیدار و گفتگوی سرکار خانم معتمدی (بنیانگذار دوستداران حیوانات/پناهگاه وفا) و آقای دکتر برنارد اونتی (Dr. Bernard Unti) (مشاور عالی و معاون ویژه رئیس جامعه رفتار انسانی آمریکا) درسال 2007.

2ـ نمایندگان کانون دوستداران حیوانات/پناهگاه وفا در مرکز گردهمایی های ارنست موریال در نیواورلئان(New Orleans Ernest Morial Convention Center)، محل برگزاری نمایشگاه توجه به جانوران 2015 نیواورلئان.

3ـ دیدار و گفتگوی نمایندگان کانون دوستداران حیوانات/پناهگاه وفا با دکتر اونتی در نمایشگاه توجه به جانوران 2015 نیو اورلئان.

4ـ نمایندگان کانون دوستداران حیوانات/پناهگاه وفا در بازدید از غرفه‌های نمایشگاه توجه به جانوران 2015 نیو اورلئان.

5ـ  نمایندگان کانون دوستداران حیوانات/پناهگاه وفا در میان گروهی از مدیران و شرکت کنندگان نمایشگاه توجه به جانوران 2015.

6ـ7 ــ کارگاه های آموزشی در نمایشگاه توجه به حیوانات 2015 نیواورلئان

8ـ خانم دکتر ج. لیندنمایر (J. Lindenmayer) مدیر ارشد امدادرسانی در بلایا / جامعه جهانی رفتار انسانی

9ـ “دومان” سگ جستجو و نجات هلال هحمر ایران به همراه مربی‌اش

Related Posts

فهرست آرزوهای وفا یکشنبه 5 آذر 1391 به راستی‌ که نمی‌دانیم چه جور میتوانیم از محبّت‌های شما تشکر کنیم. به این عکس‌ها نگاه کنید...این‌ها ثمره مهربانی و کار شماست که با ...
عقیم سازی ارزان-سه‌شنبه 4 اسفند 1394... 1 اسفند 1394 در روز جهانی عقيم سازی عقيـــم ســـازی حيـــوانـات در کلينيـک دامپزشـــکی البـــرز روز سه شنبه4اسفند 1394 از 11 صبح تا5عصر توسط جنـاب...
یک روز با داوطلبان پناهگاه وفا... 7 مرداد 1391 چهارتا داوطلب کاری و سخت کوش روز یکشنبه 25 تیر 91 رفتن پناهگاه تا به مامان ها و توله هاشون کمک کنن. ماشینشون پر بود از گوشت ، آبگوشت ، ا...
روز جهانی حیوانات 11 مهر 1391 چهارم اکتبر، روز جهانی‌ حیوانات روز جهانی‌ حیوانات در سال ۱۹۳۱ در کنوانسیون زیست شناسان در فلورانس و به منظور شناساندن گونه‌های در خطر ا...
Share This