0 Items

3 اردیبهشت 1393

بیشتر ما ایرانیان با تاریخچه دامپزشکی در ایران ناآشنا هستیم. روز دامپزشکی بهانه خوبی‌ است که کمی‌ با سوابق آن آشنا شویم.

دامپزشکی در ایران از زمان ساسانیان (۲۲۴-۶۵۱) شناخته شده بود. در آن زمان حیوانات مفید با دارو یا جراحی درمان می‌‌شدند؛ دامپزشکان حقوق می‌گرفتند؛ و هر نوع حیوان تعرفه و نرخ خودش را داشت. نوع معالجه برای انسان و حیوان یکسان بود اما وظایف پزشکان و دامپزشکان با هم فرق داشت. به علت بدی جاده‌ها و نیاز فراوان به حیوانات بارکش به حیواناتی مثل اسب، قاطر، الاغ، و شتر توجه ویژه‌ای مبذول می‌‌شد؛ مخصوصاً در ارتش و برای حمل آذوقه و مهمّات.

دامپزشکی به شکل مدرن با تاسیس مدرسه عالی‌ دامداری در سال ۱۹۳۲ در ایران آغاز شد و پس از طی‌ تغییرات زیاد در طول این سالها به پیشرفت‌های زیادی نائل آمد که اوج آن حرکت به سوی علمی‌ شدن و تربیت دامپزشکان بر اساس علوم جدید بود.

روز جهانی‌ دامپزشکی در سال ۲۰۰۰ از طرف سازمان جهانی‌ دامپزشکی آخرین شنبه ماه آوریل تعین شد که امسال روز ۲۶ آوریل و موضوع آن “رفاه حیوانات” خواهد بود.

گزینش یکی‌ از روزهای سال برای قدردانی‌ از خدمات جامعه دامپزشکی کمترین کاریست که میشود برای سپاسگزاری از این مهربانان انجام داد.

با تبریک این روز به همه دامپزشکان عزیزی که عمر گرانبهای خود را در خدمت به حیوانات صرف میکنند، تشکر ویژه‌ای داریم از تیم‌ دامپزشکان وفا در گذشته و حال. همکاری دو دامپزشک گرانقدر: آقای دکتر عابدی و آقای دکتر خرّم در حال حاضر برای ما بسیار مغتنم است. این روز بر همه دست اندر کاران در سازمان دامپزشکی، کلینیک‌ها و داروخانه‌های دامپزشکی و تمامی کسانی که در درمان و کاستن رنج بیماری به حیوانات کمک میکنند فرخنده و گرامی‌ باد.

تیم پناهگاه حیوانات وفا.

Related Posts

گزارش سه ساله از آنچه در وفا انجام شده – از ... 12 اسفند 1392 پناهگاه وفا و ساکنین آن با همیاری شما میتواند به حیات خود ادامه دهد هزینه های صرف شده در این سه سال (نیمه سال 89 تا نیمه سال 92): خ...
تسطیح جاده خاکی پناهگاه 23 شهریور 1390 جهت رفاه حال عزیزانی که به پناهگاه رفت و آمد دارند، جاده خاکی پناهگاه بزودی صاف خواهد شد. این جاده که بخصوص در نیمه اول آن بسیار ناهمو...
اطلاعیه تکمیل ظرفیت 6 اردیبهشت 1390 پناهگاه وفا ظرفیتش تکمیل است و تا اطلاع ثانوی از پذیرش معذور می‌‌باشد. اطمینان داریم شما محدودیت‌های ما را درک می‌‌کنید و در حسن...
روز جهانی حیوانات ـ 1393 5 مهر 1393 نخستین روزهای اکتبر همه به یادبود و آگاهی‌ رسانی نسبت به حیوانات اختصاص یافته اند. اول اکتبر روز جهانی‌ گیاهخواری، دوم اکتبر روز جهانی‌ حی...
Share This