0 Items

که‌ هستیم

وفا یک سازمان نیکوکاری غیر دولتی ‌است که با کمک‌های مردمی دو پناهگاه حیوانات در هشتگرد و قزوین را با بیش از ۱۸۰۰ سگ اداره می‌کند.

وفا به عنوان یک نهاد غیر انتفاعی نیکوکارانه به هیچ گروه سیاسی، عرفی و مذهبی وابسته نیست.

هدف

تلاش ما در جهت ساختن دنیایی‌ بهتر در پناه همزیستی‌ انسان و حیوان است.

فرهنگ سازی و آگاهی‌ بخشی به مردم برای حمایت از حیوانات راه اصلی‌ رسیدن ما به این هدف است.

داستان وفا

در سال ۱۳۸۲ خورشیدی، فاطمه معتمدی، از حامیان همیشگی حیوانات، به فکر تأسیس نهادی غیردولتی برای حمایت از حقوق حیوانات افتاد و مقدمات گرفتن مجوز “کانون دوستداران حیوانات” را آغاز کرد.

برای کسی که از کودکی تاب دیدن رنج و درد حیوانات بی سرپناه و آزاردیده را نداشت، حمایت از حیوانات نمی توانست تنها به ثبت یک نهاد خلاصه شود، پس پا پیش گذارد و همزمان با اقدامات برای گرفتن مجوز کانون، با اختصاص قطعه‌‌ زمینی به وسعت ۳۰۰۰هزارمترمربع در هشتگرد‌ که اهدایی همسرش به او بود، کلنگ اولین پناهگاه حیوانات در ایران به زمین زده شد.

فاطمه معتمدی، با هزینه شخصی و کمک چند تن از دوستانش ساخت و ساز اولیه پناهگاه را آغاز کرد و درهای پناهگاه وفا در روز ۱۴ شهریور سال ۱۳۸۳ خورشیدی به‌‌‌ روی نخستین ساکنانش باز شد.

در ادامه مجوز “کانون دوستداران حیوانات” به تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ از سوی وزارت کشور صادر شد و به این ترتیب پناهگاه وفا به عنوان زیرمجموعه ی “کانون” فعالیت های خود را به طور رسمی آغاز کرد.

هدف اولیه ی وفا کمک به سگ های آسیب دیده، توله ­های بی مادر و رسیدگی به موارد حیوان آزاری در منطقه بود، اما در عمل و در ادامه راه، از هدف اولیه فراتر رفت.

از کجا آمده ایم، به کجا رسیده ایم

“اولین ها” همیشه هموارکننده ی راه برای بعدی ها بوده اند.

برای وفا، اولین پناهگاه حیوانات ایران، که در زمان تأسیس با انبوهی از مشکلات روبرو بود، هیچ تجربه ی پیشینی وجود نداشت تا راهنمایش باشد. “وفا” بدون آب، برق، پشتوانه ی مالی و با نیروی انسانی محدود، می باید جاده ی ناهموار سال های نخست را می پیمود، اما چون هدف انسانی و والا بود، با تلاش و کوشش همان تعداد اندک، و با همان امکانات ابتدایی، توانست بر مشکلات غلبه کند و راهش را ادامه دهد.

پناهگاه وفا که با ۳۰۰۰ هزار مترمربع آغاز به کار کرد، امروزه به ۷۰۰۰ مترمربع گسترش پیدا کرده است.

 “وفا” در حال حاضر شامل چند محوطه برای نگهداری و بازی سگ‌ها با تعداد زیادی لانه، ساختمان مخصوص توله‌ها و سگ‌های سالمند و بیمار، بخش رسیدگی‌های پزشکی‌، اتاق جراحی و ریکاوری، اتاق مخصوص کارگران، اتاق رختکن داوطلبان، آشپزخانه  و سرویس بهداشتی می‌باشد.

“وفا”ی هشتگرد که با چند ده سگ آغاز به کار کرد، امروزه خانه ی بیش از ۱۲۰۰ سگ است و در طول حیاتش تاکنون توانسته بیش از ۵۰۰۰ سگ را مورد رسیدگی، درمان، عقیم سازی، واکسیناسیون و واگذاری قرار دهد.

“وفا” که با چند نفر آغاز به کار کرد، امروزه از خدمات هفت کارگر تمام وقت، یک مسئول خدمات و تعداد بسیاری داوطلب بهره مند است.

مدیران و مسئولان بخش های مختلف پناهگاه، همگی از داوطلب هایی هستند که وقت و نیروی انسانی شان را بی دریغ در خدمت به این موجودات نیازمند و باوفا گذاشته اند.

پناهگاه وفا که در یک منطقه پا گرفت، امروزه شعبه ی دومی در قزوین دارد که در سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرده است و با بهره مندی از تیمی کاردان و داوطلب هایی دلسوز و پرتلاش از صدها سگ آسیب دیده، مجروح و بی‌ پناه نگهداری می کند.

Share This