0 Items

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، حدود200 میلیون و شاید هم بیشتر سگ پرسه زن در جهان وجود دارد. در آمریکای شمالی به تنهایی بیش از 70 میلیون سگ بی خانمان و در اروپا 43 میلیون سگ پرسه زن وجود دارند.   

در کشورهایی مثل ایران معمولا آماری وجود ندارد و گاه بعضی کارشناسان محیط زیست و یا برخی دامپزشکان بدون استناد به تحقیقی آماری را اعلام می کنند که آخرین آن در سال 98 تعداد سه میلیون سگ پرسه زن یا ولگرد را اعلام کردند.

ولی آنچه که مشخص است سگهای بی صاحب یا بی خانمان یا پرسه زن در ایران در غیاب قانون حمایت از حیوانات، روزگار بدی را می گذرانند و هر از گاه یا با روش های فجیع کشته می شوند یا جمع آوری و در محوطه هایی محصور رها می شوند تا به خودخوری برسند.

با توجه به نرخ بالای زادوولد سگ و گربه، برای کنترل افزایش جمعیت این حیوانات، در کشورهایی که روش کشتار را پیش گرفتند، تجربه ی موفق و موثری دیده نشده است.

 در جهان مراکز و بنیادهای بسیاری هستند که در این زمینه تلاش می کنند. “بنیاد حیوانات بی‌صاحب” در هلند، دولت‌ها و مراکز غیردولتی را برای کنترل جمعیت حیوانات بی‌صاحب شهری راهنمایی می‌‌کند و روش های موثر را پیشنهاد می‌دهد.

رئیس این بنیاد موثرین راه برای کنترل جمعیت سگ‌های بی صاحب را روش “سی‌‌ ان وی آر” می داند  که مخفف “گرفتن، عقیم سازی، واکسینه کردن و رهاسازی” است CNVR (Catch, Neuter, Vaccinate, Return).

در گزارشی که سازمان بهداشت جهانی در دهه نود میلادی منتشر کرد عقیم‌سازی، آموزش و ثبت کردن مشخصات حیوانات همنشین موثرترین روش کم کردن و کنترل جمعیت سگ‌های پرسه زن معرفی شده است.

طراح پوستر: مه فام زهرابی

خیریه “داگز تراست”، از موفق‌ترین خیریه‌ها در رابطه با سگ‌ها در بریتانیا، روش “سی ان وی آر” را موثرترین شیوه می‌داند. این خیریه در سارایوو، پایتخت بوسنی هرزگوین،‌ این روش را به کار گرفت و با همکاری دولت بوسنی و خیریه‌های غیردولتی موفق شد با استفاده از این شیوه در مدت ۵ سال جمعیت سگ‌های پرسه زن این شهر را از ۱۶ هزار به ۵ هزار برساند.

متخصصان و کارشناسان همه معتقدند شیوه “سی‌‌ ان وی آر” (گرفتن، عقیم سازی، واکسینه کردن و رهاسازی) به همراه آموزش و همکاری بین نهادهای دولتی و غیر دولتی موثرترین و پایدارترین شیوه در کشورهای در حال توسعه مثل ایران است حتی با در نظر گرفتن هزینه بالای آن.

ما برای حل مشکل افزایش جمعیت حیوانات پرسه زن باید از تجربه کشورهایی همچون خودمان استفاده کنیم.

تایلند خانه ی میلیون ها سگ و گربه پرسه زن است. بنیاد سوئی داگ با هدف قرار دادن کنترل افزایش جمعیت این حیوانات و با این باور که تنها راه موثر و اخلاقی کنترل جمعیت حیوانات پرسه زن برنامه سی ان وی آر است از سال 2003 شروع و در دسامبر 2020 اعلام کرد که از زمان شروع طرح 650 هزار سگ و گربه را عقیم و واکسینه کرده است و هر ماه 11هزار حیوان جدید را تحت پوشش قرار می دهد.

نیمی از هزینه های اجرای این طرح در بانکوک پایتخت تایلند را، بنیاد خیریه داگز تراست به آنها کمک کرده است.

 

پناهگاه وفا، از پایان مهرماه 1400 تنها با اتکا به حامیان و دوستداران حیوانات کمپین عقیم سازی را راه اندازی کرده و در این چهار ماه تعداد 118 سگ و 27 گربه را عقیم کرده است.

عقیم سازی حیوانات مهم است: چون جلوی افزایش جمعیت حیوانات بی سرپناه را می گیرد،

عقیم سازی حیوانات مهم است: رفتارهای ناخوشایند مبتنی بر هورمون را محدود و کنترل می کند.

عقیم سازی حیوانات مهم است: چون خطرات مربوط به سلامتی حیوان را کاهش می دهد.

عقیم سازی حیوانات مهم است: چون دیگر کمتر شاهد توله های رها شده در گوشه و کنار و سگ های گرسنه و زخمی و درمانده خواهیم بود.

گزارش های کمپین عقیم سازی وفا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

Related Posts

سال 2021 مبارک سال نو به شادی ما هر دو ، به همراه سایر دوستانمان در وفا، سال جدید میلادی را به شما مهربانان شادباش می گوییم. یک سال دیگر هم سپری شد، و شما باز ...
روز جهانی حیوانات بی سرپناه ـ 1398... . گروه‌های حمایت از حیوانات و دوست‌داران حیوانات در سراسر جهان در سومین شنبه‌ی ماه آگوست هر سال به‌دور هم جمع می‌شوند و با برگزاری مراسمی به مشکل ازد...
با مدیران پناهگاه حیوانات وفا در هشتگرد آشنا شوید!... پناهگاه هشتگرد از خدمات داوطلبانه دو مدیر بهره مند است: فرح آذری و فرزاد شعبانپور. فرح آذری، متولد 1345، دارای کارشناسی ارشد زمین شناسی و بازنشسته ...
Share This