0 Items

21 بهمن 1392

یکصد و هفدهمین گفتمان هنر و معماری در انجمن مفاخر معماری ایران

زندگی حیوانات از جهات زیادی به دلیل دخالت بی رویه انسان در اکوسیستم و بی مهری نسبت به سایر موجودات کره زمین از سوی انسان و عطش سیری ناپذیر او در تمامیت خواهی و سلطه یابی، تغییر یافته و از نظم طبیعی خود خارج شده است. در این میان حیوانات شهری نیز پس از اهلی شدن توسط انسان ها در بسیاری از جوامع به حال خود رها شده و امروزه این مساله به مشکلی بزرگ تبدیل شده گردیده، هرچند این موجودات جزء جدایی ناپذیر از زندگی انسان به شمار می روند.

رابطه قدیمی همزیستی و همیاری میان آدمیان و حیوانات در طول حیات انسان شهرنشین به تدریج میان آن ها ایجاد شده و به شکلی گسترده در محیط های شهری تداوم یافته و ما نه تنها در قالب های واقعی، شاهد زیست مشترک موجودات انسانی با جانوران اهلی در شهرها بوده ایم، بلکه جانوران حتی وارد نشانه شناسی و ذهنیت شهرنشینان ( از خلال ادبیات، سینما و هنر) نیز شده اند.

توجه روزافزون به حیات حیوانات شهری در زندگی بشر و در جوامع پیشرفته، باعث گردیده که انسان ها به ویژه در هنگام بروز پدیده های طبیعی به نقش جانوران توجه روزافزون داشته و محیط مشترک میان خود و ایشان را بیش از پیش گسترش داده اند. در ایران اگرچه رتبه زیست محیطی کشور در میان 132 کشور جهان از جایگاه 67 در سال 2008 به 114 در سال 2012 نزول کرده است، موجودیت و رشد نهادهای مردم نهاد در حوزه محیط زیست و ارتقای نگرش مثبت به حیوانات باعث گردیده که آینده مناسب تری برای حفاظت و حمایت از حقوق حیوانات به ویژه حیوانات شهری در کشور پیش بینی گردد.

انتظار می رود در بندهایی از حقوق پیشنهادی شهروندی به رعایت اصولی توجه شود که در آن حمایت دولت و نهادهای مسئول از سازمان های مردم نهاد مرتبط با حقوق حیوانات، نظارت موثر بر شرایط پرورش و فروش حیوانات خانگی، کنترل جمعیت از طریق روش های اصولی، رسیدگی به مصادیق حیوان آزاری و وضع قوانین منصفانه برای حمایت از حقوق حیوانات، ترویج برنامه های رسانه ای در حمایت از حیوانات، تغییر سیاست های ارزی و وارداتی غذا و مایحتاج حیوانات خانگی، ایجاد پناهگاه برای رسیدگی و حفاظت از حیوانات بی سرپناه پیش بینی شده باشد.

در یکصد و هفدهمین گفتمان هنر و معماری که به موضوع شهر و موجودات آن می پردازد، خانم ها لیدا فاطمه اثنی عشری، میترا توفیقی و آقایان تورج اخباری و مهندس پارسا زرین سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است.

زمان: چهارشنبه 30 بهمن ماه 1392 از ساعت 16 الی19

مکان: موزه هنرهای دینی امام علی(ع )-خیابان ولیعصر-چهارراه نیایش –بلوار اسفندیار-شماره 35

کتاب راس ساعت 16 توزیع می گردد

www.ammi.ir

پی‌نوشته‌ای بر کنفرانس “شهر بی آزار”:

بخش نخست این کنفرانس، روز چهارشنبه 30 بهمن 1392 در تالار همایشهای موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار گردید. تعداد حاضران از ظرفیت تالار فراتر بود به گونه‌ای که برخی حاضران ناچار بودند ایستاده سخنان سخنرانان را دنبال کنند.

دو نفر از سخنرانان توانستند سخنرانی خود را به انجام رسانند. کنفرانس با سخنرانی خانم میترا توفیقی آغاز گردید. پس از او آقای مهندس پارسا زرین از پناهگاه حیوانات وفا، سخنرانی خود را با نمایش اسلاید برای حاضران ارائه نمود.

 وی همچنین یکی از سروده‌های خود را به سگهایی که در شهرها به صورت گروهی کشتار میشوند، تقدیم کرد.

او در سخنرانی خود “زنده‌گیری، عقیم‌سازی و رهاسازی” را به عنوان بهترین و  انسانی‌ترین چاره کنترل جمعیت حیوانات شهری دانست. وی در پایان به معرفی پناهگاه حیوانات وفا و داوطلبان فعال در آن و همچنین بنیانگذار پناهگاه؛ سرکار خانم فاطمه معتمدی پرداخت که کتاب “سلانه سلانه با حیوانات آشنا شویم و از جانب آنها سخن بگوییم” نوشته مارک بکاف، را ترجمه کرده‌اند.

بخش بعدی این کنفرانس که سخنرانان آن خانم لیدا اثنی عشری و آقای تورج اخباری خواهند بود، از سوی انجمن مفاخر معماری ایران برنامه‌ریزی و اعلام خواهد شد.

Related Posts

یک نامه سرگشاده دیگر 8 مرداد 1391 زتعارف کم کن و بر مبلغ افزا تا جایی‌ که یادم میاد رسم ما مردم تو ایران این بوده و هست که فقط حرمت چار دیواری خودمون و خانوادمونو داشته ...
روز جهانی دامپزشکی _ 1393 3 اردیبهشت 1393 بیشتر ما ایرانیان با تاریخچه دامپزشکی در ایران ناآشنا هستیم. روز دامپزشکی بهانه خوبی‌ است که کمی‌ با سوابق آن آشنا شویم. دامپزشکی ...
فهرست آرزوهای پناهگاه وفا ـ زمستان 1390... 15 دی 1390 فهرست آرزوها دوستان عزیز، همه شما در برآورده کردن فهرست قبلی‌ نیازهای وفا خوش درخشیدید و بیشتر آرزوهای ما را، کوچک و بزرگ، برآورده کردید....
Share This