0 Items

*هر سگ واکسینه شده، سربازی در مبارزه با هاری است .

*هاری 99.99 درصد کشنده، اما صد درصد قابل پیشگیری

*تنها راه ریشه کن کردن هاری واکسیناسیون سگها است.

28 سپتامبر هر سال، روز جهانی هاری، نامیده شده است. هدف از روز جهانی هاری آگاهی رسانی و ارائه اطلاعات برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و حمایت از تلاش‌های بیشتر در جهت کنترل هاری است.

هر ساله شعاری برای روز جهانی هاری در نظر گرفته می‌شود که شعار امسال “همه برای یکی و سلامت واحد برای همه” است.

28 سپتامبر سالروزدرگذشت شیمیدان و میکروبیولوژیست فرانسوی، لویی پاستور است که با همکارانش، اولین واکسن مؤثر هاری را تهیه کرد و به همین منظور این روز به عنوان روز جهانی هاری انتخاب شده است.

در این روز برنامه های مختلفی برای آگاهی رسانی درباره این بیماری و راه های کاهش خطرات آن اجرا می شود. آموزش عمومی و واکسیناسیون گسترده از این راه ها هستند.  روزنامه شرق با سه تن از متخصصان در این زمینه گفت وگو کرده است که فشرده آن را در زیر می خوانید.

دکتر روزبه بشر، رئیس بخش تحقیقات و مرکز مرجع هاری سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به این سئوال “آیا حذف یا کشتارسگها میتواند در کنترل هاری موثر باشد؟” می گوید: سالهاست مشخص شده که کشتار جمعی حیوانات چه سگ یا حیوانات مشابه راه حل کنترل هاری نیست. پس از کشتار منطقه خالی شده، سگهای جدید یا حیوانات حیات وحش جایگزین میشوند. به همین جهت حذف یا کشتار سگها روش کنترل بیماری هاری نیست.

دکتر بشر می گوید: افزایش رفاه در سگ‌ها به کنترل بیماری هاری کمک می‌کند. زجر نکشیدن، عدم زباله گردی و تغذیه مناسب پس از برنامه CNVRعقیم سازی درکنترل بیماری هاری موثر است.

دکتر امید مرادی رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران و متخصص جراحی دامپزشکی در این خصوص می گوید:

با واکسیناسیون 70 درصد از جمعیت سگها می‌توان هاری را کنترل کرد. ‌این میزان بر اساس آستانه ایمنی گله‌ای به دست می‌آید.

در برنامه CNVR سگ‌ها پس از واکسیناسیون باید به منطقه خودشان برگردانده شوند تا با پایدار شدن جمعیت، نرخ گردش جمعیت پایدار شده و پوشش واکسیناسیون منطقه افزایش یابد.

یکی از اهداف برنامه DPM (مدیریت جمعیت سگ‌ها) پایدار کردن جمعیت سگ‌ها با کاهش نرخ گردش جمعیت است، یعنی سگ‌هایی که سالم و واکسینه هستند، می‌توانند ایمنی گله‌ای را تامین کنند.

(با تشکر از مجتبی طباطبایی، مدیر ترویج بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران)

طراح پوستر پانیذ خوش طالع

دکتر مجید فصیحی هرندی رئیس مرکز تحقیقات کیست هیداتید ایران و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان که مقالات معتبر علمی متعدد در زمینه بیماری‌های مشترک انسان و سگ در ژورنال های معتبر جهانی به چاپ رسانده و همچنین ترجمه فارسی دستورالعمل مدیریت انسانی جمعیت سگها از ائتلاف جهانی مدیریت جمعیت حیوانات او به طور رسمی در سایت ICAM قرار گرفته درخصوص ریشه کن کردن هاری از طریق واکسیناسیون می گوید، اولین بار در ژاپن از سال 1921 تا سال 1957 هاری با واکسیناسیون گسترده سگ‌ها به کلی ریشه کن شد، اما با این حال تا دهه 80 میلادی سازمان جهانی بهداشت در قبال کشتار در کنار واکسیناسیون سکوت کرده و مخالفت آشکاری نشان نمی داد، تا اینکه با شروع دهه 90 میلادی تا امروز صریحا این کار را نهی کرده است.

او از کشورهای تانزانیا و شیلی مثال میزند که همزمان با واکسیناسیون به کشتارهای بزرگ سگ ها دست زدند و در نهایت شکست خوردند. همچنین در چین در سال 2003 تا 2006 مرگ میر ناشی از هاری افزایش یافته بود، در نتیجه دولت چین در سال 2006 اقدام به کشتار بسیار وسیعی از سگ‌ها کرد، فقط در طی 5 روز در یک استان جنوبی چین 50 هزار سگ کشتار شدند، به مردم دستور داده شده بود که سگ‌هایشان را بکشند، اگر سگی را پیدا می‌کردند که توسط صاحبش کشتار نشده بود، روبروی صاحبش آنقدر می‌زدند تا بمیرد. هم سگ‌های واکسینه شده هم واکسینه نشده، هم سگ‌های صاحب‌دار و هم بدون صاحب کشتار شدند. علیرغم این اقدامات شدید هاری مطلقا کنترل نشد و عملا به دلیل افزایش نرخ گردش جمعیت، زادآوری جایگزین جمعیت و جابجایی و مهاجرت سگهای واکسینه نشده خطر انتقال هاری افزایش یافت.

 

طراح پوستر: پانیذ خوش طالع

Related Posts

روز جهانی داوطلب 5 دسامبر، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی داوطلب نامیده شده است. پناهگاه حیوانات وفا، در این بیست سال فعالیت همواره بخش بزرگی از کارهایش بر ...
روز زمین – 22 اپریل 2023 من زمین هستم. تنها سیاره ای که تمام مایحتاج شما را برای زندگی فراهم می‌کند. حال آنکه شما انسان‌ها در عوض، تمامی منابع طبیعی که در اختیارتان گذاشته ...
روز جهانی حیوانات مزرعه ـ دوم اکتبر... آنها با مایند نه برای ما! با آنها مهربان باشیم. زادروز مهاتما گاندی در در روز دوم اکتبر به درستی‌ به عنوان روز جهانی‌ حیوانات مزرعه نام گذاری شد...
روز جهانی حیوانات بی سرپناه- 1402... تاریخچه حقوق حیوانات و پناهگاه ها مدت هاست در هم تنیده شده است. در دهه 1870 طرفداران حمایت از حیوانات به این نکته توجه کردند که کودکان و حیوانات مثل ه...
Share This