0 Items

بیست و هشت سپتامبر هر سال، روز جهانی هاری، نامیده شده است. هدف از روز جهانی هاری آگاهی رسانی و ارائه اطلاعات برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و حمایت از تلاش‌های بیشتر در جهت کنترل هاری است. این روز سالروز درگذشت شیمیدان و میکروبیولوژیست فرانسوی، لویی پاستور است که با همکارانش، اولین واکسن مؤثر هاری را تهیه کرد و به همین منظور این روز به عنوان روز جهانی مقابله با هاری انتخاب شده است.
در این روز برنامه های مختلفی برای آگاهی رسانی درباره این بیماری و راه های کاهش خطرات آن اجرا می شود. آموزش عمومی و واکسیناسیون گسترده از این راه ها هستند.
دکتر روزبه بشر، رئیس بخش تحقیقات و مرکز مرجع هاری سازمان بهداشت جهانی میگوید: سالهاست مشخص شده که کشتار جمعی حیوانات چه سگ یا حیوانات مشابه راه حل کنترل هاری نیست. پس از کشتار منطقه خالی شده، سگهای جدید یا حیوانات حیات وحش جایگزین میشوند.
دکتر امید مرادی رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران در این خصوص می گوید: با واکسیناسیون 70 درصد از جمعیت سگها می‌توان هاری را کنترل کرد. ‌این میزان بر اساس آستانه ایمنی گله‌ای به دست می‌آید.
دکتر مجید فصیحی هرندی رئیس مرکز تحقیقات کیست هیداتید ایران و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان درخصوص ریشه کن کردن هاری از طریق واکسیناسیون می گوید، اولین بار در ژاپن هاری با واکسیناسیون گسترده سگ‌ها به کلی ریشه کن شد.
اما در چین که مرگ میر ناشی از هاری افزایش یافته بود، دولت چین در سال 2006 اقدام به کشتار بسیار وسیعی از سگ‌ها کرد، و فقط در طی 5 روز در یک استان جنوبی چین 50 هزار سگ کشتار شدند. علیرغم این اقدامات شدید هاری مطلقا کنترل نشد و عملا به دلیل جابجایی و مهاجرت سگهای واکسینه نشده خطر انتقال هاری افزایش یافت.

 

طراح پوستر: سمیرا حکیمی ها

Related Posts

عقیم سازی ارزان-سه‌شنبه 4 اسفند 1394... 1 اسفند 1394 در روز جهانی عقيم سازی عقيـــم ســـازی حيـــوانـات در کلينيـک دامپزشـــکی البـــرز روز سه شنبه4اسفند 1394 از 11 صبح تا5عصر توسط جنـاب...
روز جهانی دامپزشکی مبارک دامپزشکی در دنیای امروز جایی ‌ست که مهر به حیوانات، به دانش پیوند می‌‌خورد و سلامتی برای مظلوم‌ ترین عضو این کره ی خاک را تضمین می‌‌کند. شاید نگرانی ب...
روز جهانی حیوانات 11 مهر 1391 چهارم اکتبر، روز جهانی‌ حیوانات روز جهانی‌ حیوانات در سال ۱۹۳۱ در کنوانسیون زیست شناسان در فلورانس و به منظور شناساندن گونه‌های در خطر ا...
سپاسگزاری از خانم شراره پورآرین... 9 آذرماه 1389 همکاری خانم شراره پور آرین با پناهگاه وفا سابقه‌ای طولانی دارد.  او  به علت نزدیکی‌ تحصیلاتش با مسائل پزشکی‌ با پرستاری و درمان آشنایی...
Share This